عينک‌هاي آفتابي، تجملاتي نيستند


 

نويسنده:مينا ترک‌آبادي*




 
چشم‌ها، به عنوان يکي از مهم‌ترين اعضاي بدن، در برقراري ارتباط بدن با دنياي خارج، درک لذت‌ها، ايجاد تعادل و محافظت از بدن سهم بسزايي دارند. پس بايد در حفظ سلامت اين عضو کوشا باشيم. چشم‌پزشکان براي تامين اين منظور توصيه مي‌کنند کساني که در ساعت‌هاي آفتابي از خانه خارج مي‌شوند، چشم‌هاي خود را مانند پوست خود از پرتوهاي زيان‌آور خورشيد محافظت کنند. حتي در روزهاي بدون آفتاب شديد هم بهتر است عينک آفتابي زده شود. قرار گرفتن در معرض نور آفتاب با بيماري‌ تحليل رفتن لکه زرد شبکيه که مربوط به سن است ارتباط دارد.
همچنين يکي از عوامل متعددي که در بروز آب مرواريد موثر است، قرار گرفتن چشم در معرض تابش نور خورشيد براي مدتي طولاني است. اينجاست که استفاده از يک عينک آفتابي استاندارد ضرورت پيدا مي‌کند. محافظت از چشم‌ها در برابر پرتوهاي مضر، افزايش آسودگي و راحتي چشم‌ها، افزايش وضوح ديد که به دنبال حذف پرتوهاي مرئي مزاحم ايجاد مي‌شود، از دلايل ضرورت استفاده از عينک آفتابي هستند. متاسفانه گاهي اوقات اين طرز تفکر وجود دارد که تنها افرادي که به دنبال مد، زيبايي و تجملات هستند از عينک‌هاي آفتابي استفاده مي‌کنند. از طرفي، در بعضي موارد ديده مي‌شود افرادي که از عينک‌‌هاي آفتابي استفاده مي‌کنند به اين وسيله صرفا به‌عنوان يک کالاي تجملي و زيبايي نگاه مي‌کنند و به استانداردبودن عينک آفتابي اهميتي نمي‌دهند؛ غافل از اينکه درصد قابل‌توجهي از عينک‌هايي که عرضه مي‌شوند، غيراستاندارد هستند و استفاده از آنها در روزهاي آفتابي نه تنها مفيد نيست؛ بلکه مي‌تواند آسيب بيشتر چشم‌ را به همراه داشته باشد.

در بيشتر موارد، خريداران قادر به تشخيص انواع اصل و متفرقه از يکديگر نيستند؛ چون در اين زمينه معيار تشخيصي چنداني براي آنها وجود ندارد، پس بهتر است عينک‌هاي استاندارد از فروشگاه‌هاي معتبر خريداري شوند. عينک‌هاي آفتابي مارک‌دار و اصل، قيمت بالاتري نسبت به انواع مشابه تقلبي و متفرقه دارند. خريداران اين کالا وقتي در ظاهر تفاوتي بين اين 2 نوع نمي‌بينند، ترجيح مي‌دهند عينکي را که ارزان‌تر است خريداري کنند و با خريد عينک غيراستاندارد، سلامت چشم خود را ناديده مي‌گيرند!
هميشه هنگام خريد عينک آفتابي اين سوال مهم را مدنظر داشته باشيد که: «آيا در خريد عينک آفتابي، کيفيت بالا و استاندارد بودن بخش محافظتي و طبي آن اهميت دارد يا تنها طراحي و جنبه زيبايي آن مورد توجه قرار مي‌گيرد؟» همچنين هنگام خريد عينک آفتابي حواستان باشد که آيا لنز عينکتان،‌ لنز استانداردي هست که از چشم‌هايتان در برابر پرتوهاي مضر محافظت کند و راحتي چشم‌ها و وضوح ديد را برايتان به همراه داشته باشد يا نه. بخش‌هاي ديگر عينک آفتابي نيز بايد کيفيت بالايي داشته باشد و همچنين بايد به اندازه صورت شخص باشد تا فرد با آن احساس راحتي کند. قاب عينک بايد حدقه چشم را بپوشاند تا بتواند به طور کامل از ورود پرتوهاي مضر به داخل چشم جلوگيري کند. فرم و ظاهر عينک نيز بايد از لحاظ ظاهري براي خود فرد قابل‌قبول باشد.

پي نوشت ها :
 

*اپتومتريست
منبع: www.salamat.com
ae